Full kontroll på IT-utstyr og programvare med CMDB i Nilex
Bruken av ulike hardware- og programvareløsninger øker kontinuerlig. Med et stadig større spekter av både programvare, lisenser og it-utstyr å holde oversikt over, er det desto viktigere for virksomheter å beholde kontrollen over sine eiendeler. Men å holde oversikten over et varelager i et regneark er ikke lenger nok.
Det handler om å skaffe oversikten over og dokumentere de ulike systemer for seg, deres rettigheter, tilganger og avhengigheter av hverandre. Først når dette er på plass, kan nye IT-tjenester eller endringer implementeres raskt, uten avbrudd og feil elimineres.
CMDB-løsningen i Nilex Service Platform er ekstremt fleksibel og allsidig. Den passer optimalt for bedrifter i alle størrelser når det kommer til håndtering av IT-tjenester og eiendeler, samt relaterte prosesser som for eksempel Incident, Problem og Change Management. All nødvendig informasjon er tilgjengelig sentralt og på samme sted som nevnte prosess-henvendelser håndteres.
Ved å implementere CMDB i Nilex Service Platform kan all hardware og software som servere, pc’er, mobile enheter, telefoner eller nettverkskomponenter – det vil si alt som kan nås via en IP-adresse, men også andre eiendeler – lagres i ett og samme system. Samtidig blir forholdene mellom systemene tydeliggjort og dokumentert i CMDB.
Koblingene mellom de ulike konfigurasjonsenhetene – for eksempel hvilken applikasjon som er installert på en datamaskin eller i hvilket nettverk en server befinner seg – er helt nødvendige for en korrekt og god IT-styring i virksomheten. Ved å utnytte funksjonaliteten i Nilex Service Platform sin CMDBP, vil IT-avdelingen alltid kunne vite nøyaktig hvilke systemer som påvirkes av en hendelse eller en feil som oppstår, for eksempel når en ny versjon av programvaren rulles ut, og de kan dermed handle deretter.
Servicedesk får også fordeler med å ha CMDB i samme system som brukerhenvendelsene registreres og følges opp. Agenter kan da umiddelbart se hvilken hardware og programvare brukeren har, eller hvilken server han har tilgang til når en hendelse rapporteres.
Å ha full kontroll over alt inventar og eiendeler i CMDB i Nilex Service Platform vil kunne spare virksomheten for penger, da det ikke blir behov for å går til anskaffelse av utstyr som allerede finnes tilgjengelig, men som kanskje ikke er i bruk.
I CMDB inngår også Network Scanning som gir en oppdatert oversikt over virksomhetens inventar. Dette sikrer at all informasjon om IT-utstyr i bedriften blir lagret på ett sted i CMDB, og forenkler samtidig tilgangen til data fra ulike avdelinger og lokasjoner. Oppdatering av konfigurasjonsenheter ved hjelp av Network Scanning kan enten være tidsstyrte eller manuelt på ad-hoc basis.
CMDB er en integrert del av Nilex Service Platform, og brukes gjerne sammen med funksjoner for:
• Sakshåndtering (Incident, Problem, Change, Service Request)
• Avtalehåndtering
• Kunnskapsbase
• Fakturering (for eksempel ved leasing av utstyr)
I CMDB lagres all tilgjengelig informasjon sentralt, både historiske og aktuelle. Dette inkluderer for eksempel koblinger mellom ulike hardware eller programvare til prosesser, forholdet til IT-tjenester og informasjon om livssyklusen. CMDB er ikke bare grunnlaget for den daglige driften, men fremfor alt for optimalisering og planlegging av IT-landskapet og øvrige lagervarer.