4 steg for en vellykket implementering av service management system
For å lykkes med å implementere service management system er det viktig å begynne i rett ende. Nemlig prosessene!
1. Prosessforståelse
Første steg med å implementere hva som helst er å kartlegg hvordan det ser ut i dag.
- Hvilke utfordringer har bedriften?
- Hva fungerer bra?
- Hva fungerer dårlig?
Viktig her er å involvere de som arbeider med prosessene til vanlig. Det er ikke sikkert at de ansatte i bedriften opplever problemer og utfordringer på samme måte som ledelsen.
2. Valg av teknologi
Når du har en tydelig forståelse av dagens utfordringer kan du begynne å se på hvilken teknologi som best hjelper deg løse de utfordringene. Det er lurt å se på funksjonalitet og hvor godt systemet passer med din bedrift, før du begynner å sammenligne priser.
- Er systemet enkelt å bruke?
- Har det alle de funksjoner som du trenger?
Viktig å huske er at det er dyrt med tapt tid! Et dyrere system som sparer mer tid er ofte en bedre investering.
3. Implementering
Invester i implementering. Hvis du implementerer et nytt system uten tilstrekkelig forarbeid risikerer du at systemet ikke blir brukt. For eksempel på grunn av at det er mangel på aksept eller kunnskap blant brukerne. Et annet utfall er at du ender opp med funksjonalitet som du ikke trenger fordi systemet ikke samsvarer med prosessene.
10 av 10 ganger vil det lønne seg å bruke noen som har erfaringer med systemet fra før til å hjelpe deg med implementeringen.
4. Evaluering og kontinuerlig forbedring
Når systemet er implementert skal resultatene knyttes opp mot de på forhånd definerte målene.
- Fikk vi de resultatene vi ønsket?
- Kan noe forbedres?
Skal du velge nytt service management system? Book en demo på nilex.no.